() () () () () () ()

Beurshalte Nieuws Beursnieuws en de laatste beursupdates over aandelen, aandelenmarkten, AEX, grondstoffen, vastgoed en meer.

Duurzaamheid loont

0 Comments
1812
06 nov 2015

In augustus van dit jaar nam Mitsubishi uit Japan een belang van 20% in het handelshuis Olam, gespecialiseerd in agribusiness. Op het eerste gezicht is zoiets amper vermeldenswaardig. Er zijn meer partijen die willen inspelen op de groeidende bevolking in de Opkomende Markten, die gepaard gaat met een stijgende koopkracht. Het Japanse bedrijf stelde echter vooral gemotiveerd te zijn door de groeiende vraag naar duurzaam geproduceerd voedsel. Het handelshuis Olam kan in dat opzicht bogen op veel expertise en  goede contacten met kleine boeren en producenten in Azië en Afrika. Het was die kennis en contacten waar Mitsubishi vooral in geïnteresseerd was en is.

De deal tussen Olam en Mitsubishi is een teken dat het concept van duurzaamheid nagenoeg de hele keten in Agrbusiness bestrijkt. In Europa is het al langer zo, dat veel bedrijven bij investeringen ethische en/of duurzame criteria hanteren. Een bedrijf als Unilever heeft daarom Ben & Jerry’s overgenomen, een ijsmaker met een ethische en duurzame uitstraling.  Olam staat aan de andere zijde van de waardeketen. Het handelt in commodities als koffie, katoen en cacao. Het is ook een grote speler. Ongeveer een op de acht chocoladerepen geproduceerd in de wereld komt van bonen verhandeld door Olam.

Aan ethisch en duurzaam investeren hangt een prijskaartje. Mitsubishi betaalde 16x de winst. Dat is meer dan gemiddeld. Het wijst er echter ook op dat er een meerwaarde schuilt in duurzaam werken en produceren. De praktijk dwingt het af. Grote partijen als Nestlé, Unilever en Mondelez eisen van hun toeleveranciers steeds vaker duurzaam geteelde en geproduceerde commodities . Voor de toeleveranciers wordt het op hun beurt daarom steeds belangrijker om toegang te hebben tot die duurzame producenten. Volgens sommige analisten zijn we dicht bij het moment aangekomen, dat niet-duurzame toeleveranciers niet automatisch meer gesprekspartners zijn voor de Unilevers van deze wereld.

Bij Mitsubishi zijn ze ervan overtuigd dat duurzame producten ook in de Opkomende Markten de wind in de rug krijgen. Het opbouwen van een duurzaam netwerk kost echter jaren en jaren. Het belang in Olam moet voor een versnelde toegang tot dit netwerk zorgen. De kracht van een merk zal steeds meer bepaald gaan worden door de duurzaamheid van het product en door de herleidbaarheid ervan. De afnemers willen weten wat ze in het schap gaan leggen en waar het vandaan komt. Duurzaamheid is daarmee niet langer een onderwerp voor de PR-afdeling en mooie foldertjes. Het is meer en meer een investering in lange termijnrelaties. Dat kost veel geld en energie. De resultaten van Olam laten zien dat het echter wel loont, al die duurzame investeringen.

Word nu lid. Het is gratis.

Aanmelden>

0.0
Laatst gewijzigd op: -/-
Duurzaam Mitsubishi Olam